C O   Ž I V O T   D A L  . . .   a  V Z A L

Zamyšlení a rozhovory o věcech

kolem nás...

...ale i o samotném smyslu života...


Její příběh může sloužit jako varování…

novarepublika.cz

Pákistánský vražedný důkaz o mírumilovnosti islámu

 

Jana Maříková

Příběh pákistánské křesťanky Asie Bibi ať je pro nás výstrahou. Osm let seděla v cele smrti za údajnou urážku Mohameda. Pákistánský Nejvyšší soud ji minulý týden osvobodil. Do ulic však vyrazily tisíce stoupenců islamistické skupiny Tehreek-e-Labaik Pákistán a spustily nepředstavitelný kravál. Od řevu a blokování ulic až po rabování. Bezpodmínečně žádají popravu osvobozené křesťanky a navíc i smrt soudců, kteří ji pustili na svobodu. Pákistánská vláda v pátek islamistům ustoupila a rozsudek Nejvyššího soudu bude znovu přezkoumáván. 


Její příběh může sloužit jako varování všem, kdo si myslí, že islám je ve své současné převažující podobě je mírumilovný. A že většina muslimů, kteří přicházejí v rámci uprchlické vlny, se stane spořádanými spoluobčany. Nikdy – nikdy a nikde – až na výjimky.

Na rozdíl od nás se touto causou v Německu zabývá řada oficiálních i alternativních médií. Komentátor a znalec islámského světa Faruk Firat srozumitelně případ rozebral „Co vlastně udělala tato žena? Řekla, že křesťanství je jejím náboženstvím a uznává Ježíše, ne Mohameda. Byla neuvěřitelně odvážná. Věří, že Ježíš je jejím pravým bohem, a proto ho nemůže popřít.“, vysvětlil Firat. Desítky tisíc Pákistánců podle něj naopak právě proto vyrazily do ulic a křičí a žádají trest smrti. „Vzhledem k tomu, že protesty byly tak silné, se vláda dohodla s radikály na revizi rozsudku. Asia musí znovu bojovat o svobodu.“, napsal Firat.

Případu se věnují i největší německé noviny Frankfurter Allgemeine. Christian Meier svůj článek ze 4. 11. nadepsal „Pákistánská lynčovní justice – Mocenské boje kolem zachování zákona o rouhání.“:

V článku uvádí, že Asie Bibi je volná. Po více než osm let byla ve vězení s vyhlídkou na popravu. „Říká se, že urazila islámského proroka Mohameda; proroka, který není její, neboť Asie Bibi je křesťanka.“, uvádí Meier. Poté, co ji nejvyšší soud v Pákistánu ve středu ve velkolepém rozsudku osvobodil, 51letá žena a matka pěti dětí okamžitě opustila vězení. „Sotva tomu mohu věřit,“ řekla. „Ale co znamená svoboda, když jen pár minut po veřejném rozsudku vyzýval dav k její vraždě – a spolu s ní i k vraždě tří soudců, kteříji osvobodili?“, ptá se Frankfurter Allgemeine.

Liberálové doufali, že osvobozující rozsudek za blasfémii může posunout Pákistán směrem k méně religiózní zemi. Ale tyto naděje byly hned zmařeny a země je po rozsudku ve varu. Desetitisíce lidí v ulicích, školy a obchody zavřené, ulice blokované, došlo i k rabování. K ochraně veřejných a vládních budov muselo být nasazeno vojsko. Předseda vlády Imran Khan, který je v úřadu od srpna, oslovil lidi v televizním projevu večer v den výroku a varoval, že vláda nebude akceptovat výzvy k lynčování. Nepomohlo to. Vůdce islamistické strany TLP řekl v pátek: „Neustoupíme, dokud nebudou soudci propuštěni a Bibi pověšena!“. Jeho zástupce dokonce otevřeně vyzval k vraždě Asie Bibi: „Buď její tělesná stráž, její řidič nebo její kuchař ji musí zabít,“ řval na protestním shromáždění.

Islamistická strana TLP má s protesty bohaté zkušenosti. Loni drželi tři týdny hlavní město

Islámábád v ochromení, protože nechtěli připustit změnu poslanecké přísahy – jen mírné omezení bezpodmínečného přihlášení se k Mohamedovi, což TLP viděla jako rouhání. Vláda ustoupila, ale to nestačilo – islamisté chtěli vidět padat hlavy. Ministr spravedlnosti musel odstoupit po kraválech, při nichž byli i mrtví a zraněno bylo přes 200 lidí. Islamisti pak slíbili, že nad ním nevznesou fatwu, což je rozsudek smrti. Pákistánská vláda se opakovaně nechává vydírat islamisty a říká se, že i armádou, jejíž část za nimi stojí. Celý název strany TLP je „Tehreek-e-Labbaik Pakistan Ya Rasul Allah“, což znamená přibližně – „Ti, co volají k Bohu“. Základem je bezpodmínečné uctívání Mohameda, dá se říct, že je to „strana proti rouhání“. Kauzy jako tahle jsou pro ně smysl existence.

Případ Asie Bibi začal sklenicí vody. V roce 2009 se dostala do sporu s muslimkami, s nimiž pracovala na poli. Nabídla jim sklenici vody, z níž se ale předtím sama napila. Muslimky ji následně obvinily z urážky proroka Mohameda. Jako křesťanka patří k pronásledované menšině. V Pákistánu jsou 96 % obyvatelstva muslimové. Islám je základ státu. Asia popírala následně, že by jakkoli urazila Mohameda, ale situace se vyhrotila. Vesnický kazatel ji otevřeně označil za rouhačku a začala štvanice. Kdyby nezasáhla policie, došlo by nepochybně k lynči, jako se to v Pákistánu stává často. Jedna z organizací pro lidská práva spočítala, že v letech 1987 – 2015 došlo k 1500 obvinění z urážky boha. Obvinění z rouhání se často používá jako způsob odstranění nepohodlných osob. Podle Organizace spojených národů je v současné době v cele smrti kvůli rouhání téměř 40 lidí. Další si odpykávají dlouholeté tresty. Zatím nebyl žádný trest smrti proveden. Ale protesty islamistů vedly k desítkám vražd.

I Asia Bibi byla v roce 2010 odsouzena k trestu smrti. V roce 2014 byl rozsudek potvrzen, ale vykonání bylo stále odkládáno. Bibi se odvolávala, ale soudci měli odvahu vynést osvobozující rozsudek až nyní. Důvod je jednoduchý – jde tu o život. Krátce po prvním rozsudku se guvernér provincie v níž žila zasazoval o její omilostnění – a byl poté zastřelen svým vlastním tělesným strážcem. Pachatel Mumtaz Quadri byl odsouzen k smrti a přes četné proststy islamistů v roce 2016 oběšen. Jeho pohřeb se stal manifestací a vyhlášením boje proti státu – přítomní volali:“ Tvoje krev bude počátkem revoluce!“

Agentura dpa přinesla k této věci v sobotu článek“ Spor o křesťanku – Islámábád se sklonil před islamisty“:

„Radikální islámská skupina Tehreek-e-Labaik Pákistán (TLP) se v pátek večer s vládou dohodla, že vláda nebude vznášet námitky proti odvolání proti rozhodnutí Nejvyššího soudu osvobodit Asia Bibi“. Německé tiskové agentuře to řekl mluvčí TLP Pir Zubair Kasuri.

Navíc byly podniknuty kroky k „tomu, aby Bibi nemohla opustit zemi“.

Její boj tedy zdaleka není u konce. Její advokát Saiful Malook musel uprchnout ze země. Aktivisté za lidská práva kritizují dohodu mezi vládou a islamisty v Pákistánu jako „vyhlášení úpadku právního státu“. „Dohoda činí pákistanský právní systém kořistí islámského davu. Pokud se Nejvyšší soud vyslovil, vláda by neměla dovolit islamistům, aby měli větší vliv než jurisdikce“, říká ředitel Společnosti pro ohrožené národy Ulrich Delius v Göttingenu.

A není zdaleka sám, kdo je rozhořčen. Ali Ertan Toprak, jeden z hlavních představitelů Kurdské německé obce, napsal na svůj Facebook: „Která křesťanská země se postaví za tuto ženu? Kdy muslimové vejdou ve stovkách tisíc do ulic proti „islamistickému rasismu“ , stejně jako na Západě stovky tisíc lidí vyrazí do ulic proti svým vlastním rasistům? Kde je volání evropských muslimů po svobodě vyznání?

Ne ti, co kritizují islám, ale ti, kdo nevidí zločiny páchané islamisty, ti poškozují islám a muslimy.“

Faruk Firat vyjádřil na FB své rozhořčení a zoufalství: „Jsem mega naštvaný !!!!!

Nejsem schopen slova. Nikdy jsem neviděl takovou nenávist vůči křesťanům jako v posledních dnech v Pákistánu. Desítky tisíc lidí řvou v ulicích, ničí a křičí ve jménu Alláha, protože Nejvyšší soud rozhodl, že Asie smí žít. Rozhovory s odpůrci Asie, kde odpovídají novinářům a vysvětlují, proč podle jejich názoru a vyznání Asie žít nesmí. Neuvěřitelné. Nemocné. Mám z toho rakovinu ucha. Něco takového snad není možné!

Nakonec Faruk dodává: „Proč naši politici mlčí? Proč jsou Merkelová a spol. tak klidní? Jak se na něco takového mohou dívat v klidu? Proč jí nepomohou?“

Ano, proč? Bojí se snad kraválů i v ulicích Německa?